Lain Padang Lain Belalang

Tuesday, October 21, 2008


Setiap orang mempunya persepsi yang berbeza tentang perkara yang sama. Itu lumrah. Sesetengah orang menyukai sesetangah benda. Sementara sesetengah yang lain pula tidak menyukai akan sesetengah benda yang disukai oleh sesetegah orang tadi.

Sesetengah keadaan, dapat diterima oleh akal yang waras oleh sesetengah orang. Tapi, tidak bagi sesetengah keadaan yang mungkin akan menimbulkan kemarahan yang amat sangat bagi sesetangh orang tadi.

Situasi yang sama. Topi yang dipakai oleh beberapa lelaki yang berlainan, diduduk oleh seorang lelaki secara tidak sengaja.

Lelaki pertama terkejut bila melihat seorang lelaki duduk di atas topinya. Lalu memarahi lelaki tersebut dengan teruk sekali.

Lelaki yang kedua melihat topinya dengan tidak mempunyai apa-apa perasaan. Malahan bersikap selamba dengan memakai semula topinya yang telah penyek itu.

Lelaki ketiga juga terkejut bila melihat topinya diduduk. Lalu sedih dan menangis apabila topinya telak penyek.

Lelaki keempat pula bersikap selamba dengan menegur bahawa topinya telah diduduk oleh lelaki itu. Lalu mereka bergelak ketawa bersama kerana berasakan yang ia adalah lucu.

Kalau kau, ada topi. Kemudian secara tidak sengaja diduduk oleh seseorang. Apakah yang kau akan tunjukkan di ruangan ketiga?


0 dah komen: