Mari Berhujung Minggu

Monday, November 03, 2008

Hm, lama betul nak update entri yang terkini. Semuanya sebab tak tau nak letak tajuk apa. Boleh?

Hujung minggu aku yang sangat menarik. Dah lama tak rasa begini.

Hari Sabtu, lepas makan tengah hari. Aku berjalan-jalan di Giant. Takde apa-apa perancangan selain cucuk duit untuk bayar sewa rumah. Balik je kat rumah. Bum. Terus layan tidur.

Petang tu, hosmet aku ajak aku pergi ke rumah ayah angkat kami. Di Kuala Selangor. Ada kenduri katanya. Aku ingatkan kenduri doa selamat atau kenduri tahlil. Rupanya kenduri kahwin. Yeye je aku nak bawa baju melayu.

Jadi, bermulalah perjalanan 2 jam lebih yang memeningkan. Dengan perut lapar, kami tunggu di tepi jalan untuk dijemput oleh ayah.

Ha! Aktiviti wajib. Sampai je kat rumah pengantin, terus makan lah. Apa lagi. Dan kegemaran aku yang aku akan makan ikut mood. Sup Gearbox. Wah. Best. Sangat sedap. Kau pernah cuba? [Ops! Jangan salah faham pula. Ni masih pada malam sebelum majlis.

Sambil-sambil tu, kami dijamu dengan sebuah persembahan mengukir buah. Cantik. Pandai brader tu buat. Dia memang dah lama kerja kat hotel.

Lepas berborak-borak. Masa untuk tidur. Apa lagi. Bersepah lah kami tidur di kawasan dapur. Dan aku memang akan susah nak tidur dengan nyenyak kalau kat 'tempat baru'.

Esoknya, bermulalah aktiviti kendarat dan rewang. Oh. Aku fikirkan air kolah di kampung akan sejuk. Sekali sama je rasa macam air shower kat rumah aku. Kurang thrill.

Memang penat. Orang tak putus-putus. Lepas angkat air minum, kena salin air basuh tangan. Tak sempat nak duduk dah kena angkat pinggan-pinggan kotor. Kemudian dengar orang kat bahagian buffet minta ambilkan lauk dari dapur. Fuh. Memang nak tercabut kaki.

Cuaca memang cantik. Panas. Takde tanda-tanda nak hujan. Tapi, bila ada seorang pakcik ni [bukan aku] menyanyi lagu [ada dalam 6 lagu] terus hujan turun. Lebat! Memang sumbang mambang. Tak masuk tempo. Berselerak.

Petang tu dalam pukul 3. Kitorang siap-siap nak balik. Tapi, tak balik juga. Bermula aktiviti mencilok dengan kebenaran segala hasil hutan dan tanaman yang ada. Dari pisang, daun sup sampai ke kelapa. Penuh bonet kereta.

Tak cukup tu. Sebelum balik, kitorang ada singgah kat satu rumah ni. Hm, dah memang macam kampung sendiri. Lepak-lepak di laman. Sambil layan mangga masam dan air kelapa. Mangga tu kait sendiri wei. Sempat juga mencampakkan kail di parit untuk memancing. Tapi bukan aku. Aku bukan kaki pancing.

Dalam kereta. Aku tertidur kejap. Terjaga bila si pemandu nampak macam letih. Tapi tak pula dia minta tukar drive. Takpelah. Aku teman borak.

Sampai rumah. Terus mandi. Takut demam sebab main hujan. Panaskan lauk berkat. Makan ramai-ramai.

Dah kenyang. Terus lah tidur.

Nota lutut kanan: Cerita ni ada sisi gelap. Tapi tak perlulah cerita. Simpan sendiri je.
Nota lutut kiri: Ada gambar. Tapi aku upload kemudian. Ok.

1 dah komen:

Anonymous said...

seronoknye dengar cite pakcik kan..macam nak ikut juge..